Zakupy online w obcej walucie – jak nie płacić za przewalutowanie?
Globalizacja handlu zapewnia nam niemal nieskończone możliwości robienia zakupów na całym świecie. Warto jednak pamiętać o tym, że zagraniczne sklepy internetowe często ograniczają się do transakcji w krajowej walucie lub ewentualnie euro bądź dolarach. Jak najkorzystniej robić zakupy online w obcej walucie?
Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2022” 77% internatów także zakupy robi w sieci.[1] Bezpieczne metody płatności oraz prawo, które umożliwia m.in. 14 dni na zwrot zachęcają do korzystania z walorów e-handlu. Część osób idzie o krok dalej i decyduje się na zakupy online w obcej walucie w zagranicznych sklepach internetowych. To może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jak ich uniknąć?
Na czym polega przewalutowanie?
Przewalutowanie to najważniejsze zagadnienie związane z zakupami online w obcej walucie. Nie jest bowiem tak, że jeżeli posiadasz konto w PLN, nie możesz zapłacić za towar w zagranicznym sklepie, gdzie np. obowiązuje EUR. Jest to jak najbardziej możliwe, a co więcej, podczas samego procesu płacenia nie zauważysz dodatkowych trudności.
Wynika to z faktu, że Twój bank bez problemu zamieni odpowiednią kwotę w PLN na EUR i sfinalizuje transakcję już w docelowej walucie. To właśnie przewalutowanie, czyli zmiana wartości zobowiązania wyrażona w innej walucie. Do przewalutowania dochodzi nie tylko podczas zakupów online w obcej walucie. Z tym procesem spotkać się można także m.in.:
- podczas płatności kartą za granicą,
- przy wypłacie gotówki z zagranicznego bankomatu,
- wysyłając przelew za granicę,
- kiedy zaciągasz kredyt w obcej walucie.
Jakie są koszty przewalutowania?
Co prawda bank bardzo sprawnie może poradzić sobie z przewalutowaniem Twoich środków, jednak zazwyczaj nie robi tego nieodpłatnie. Podstawowa opłata za przewalutowanie wynika ze spreadu, czyli różnicy między kursem kupna a sprzedaży danej waluty. Twoja transakcja płatności online w zagranicznym sklepie to dla banku operacja handlu walutą, z czego instytucja czerpie zysk. Przeważnie nie przekracza on kilku procent.
Drugi koszt jaki czeka kupujących w obcej walucie jest prowizja za przewalutowanie. Tutaj w zależności od banku trzeba doliczyć kolejne 3-8% wartości transakcji. Jeśli chcesz sprawdzić, ile dokładnie zapłacisz prowizji za przewalutowanie, zajrzyj do tabeli opłat i prowizji swojego banku.
Czy kosztów przewalutowania można uniknąć?
Nie do końca, choć koszty z pewnością można obniżyć. Kupowanie online przez internet w zagranicznych sklepach jest zazwyczaj podyktowane niską ceną lub niedostępnością produktu na rodzimym rynku. Nie musi to jednak oznaczać, że albo godzisz się na wyższą cenę, albo skrupulatnie dodajesz koszty przewalutowania do stosunkowo niższej ceny produktu.
Opłaty dla banku można zminimalizować za pomocą konta walutowego. Dostępny praktycznie w każdym banku rachunek walutowy nie różni się niczym od ROR w PLN, a jedyna różnica to fakt, że na koncie posiadasz EUR albo USD zamiast rodzimej waluty. To rachunku możesz wyrobić sobie również kartę debetową, co z kolei ułatwi płacenie za granicą, a także międzynarodowe transakcje online oparte o kartę VISA czy Mastercard.
Konto walutowe i karta wielowalutowa
Jeśli więc zastanawiasz się, jak płacić w euro przez Internet bez dodatkowych opłat, konto walutowe jest optymalnym rozwiązaniem dla osób, które regularnie robią zakupy online w obcej walucie. Wówczas możesz zadbać chociażby o to, żeby wymienić PLN po optymalnym kursie. Wystarczy skierować się do kantoru stacjonarnie bądź online i przelać/wpłacić środki na docelowy rachunek walutowy.
Co więcej, kolejne banki oferują chociażby karty wielowalutowe, które można podpiąć do kilku kont walutowych. W efekcie, jeśli wybierasz się na wakacje w kilku krajach Europy, przy pomocy jednej karty możesz płacić w Wielkiej Brytanii, państwach strefy euro czy w Szwajcarii.
Jeśli zdarza Ci się robić zakupy online w obcej walucie, nie musisz tracić pieniędzy na opłaty bankowe. Wystarczy odpowiednie konto walutowe, żeby szybko i bez kosztów przewalutowania zapłacić przez Internet i stacjonarnie.
[1] https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/